Zo zit de drukwerkwereld werkelijk in elkaar …

Haast niets lijkt ingewikkelder dan de drukwerk- en printwereld. Drukwerk bestellen is veelal ‘angst’. Er kan zo ontzettend veel mis gaan en drukwerk- en printuitingen kunnen vaak zoveel (kosten-) efficiënter geproduceerd worden of vaak veel beter voor jou werken.

Via dit blog help ik je om daar op eenvoudige wijze wat meer inzicht in te krijgen en om voor jou de juiste keuze te maken als het gaat om de inkoop van drukwerk- en printproducten en daarmee aanverwante diensten.

Drukwerk is overal …

Kijk eens om je heen … waar je nu bent. En zie hoeveel drukwerk en printproducten er eigenlijk dagelijks om je heen zijn. Het zogenoemde huisstijl-drukwerk van je eigen bedrijf, je bedrukte beker op je bureau, notitieblokjes, vakbladen, geprinte uitingen aan de wand, het behang zelf, de laminaatvloer, boeken, tassen, mailings op de deurmat, de verpakkingen in de supermarkt of op je ontbijttafel, de etiketjes op jouw parfumflesjes. Kijk maar goed en je zult ervaren dat je er zelf zo nog talloze op kunt noemen.

Dit geeft je direct een inzicht dat er zo onnoemelijk veel soorten drukwerk- en printproducten bestaan waarmee we dagelijks in aanraking komen. En dat moet allemaal ergens gemaakt worden.

‘Wij werken al jaren met dezelfde drukkerij … en dat gaat prima’

Een veel gehoorde uitspraak. En gelukkig maar. Dat betekent dat je tevreden bent met de wijze waarop je al jaren werkt. De manier waarop je samenwerkt met jouw vaste drukkerij. Je ervaart daar vast en zeker de beste service, korte lijnen, een kwalitatief hoogwaardig product of dienst … een passende prijs. Iets is immers zoveel waard als dat jij bereid bent om ervoor te betalen toch?

Maar betekent dit dat het niet anders kan? En dat het wellicht beter kan? Voor jouw portemonnee, de kwaliteit, de service, de middelen en de mogelijkheden? Veel belangrijker nog … wordt jij op deze manier wel Onafhankelijk en Objectief geadviseerd? Of is de wijze van werken met jouw vaste drukkerij misschien wel erg gekleurd?

De meeste drukkerijen zijn ingericht en uitgerust met 1 druk- of printtechniek …

met 1 soort machinepark, op 1 of 2 formaten, met enkele en daarmee beperkte afwerk- of drukwerk-veredelingsmethoden, met vaak eenzijdige kennis en ervaring …

Je begrijpt … ‘zoveel mensen, zoveel wensen’ en vooral zo ontzettend veel verschillende drukwerk- en printtechnieken. Zoveel verschillende drukwerk- en printsoorten, zoveel middelen en zoveel mogelijkheden. En die nemen alleen maar toe. Digitalisering en vooral de combinatie van digitalisering met offline technieken bieden ook steeds meer mogelijkheden op offline gebied. De grafische industrie is compleet veranderd ten opzichte van vroeger.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat de ontwerpers en vormgevers zich moesten aanpassen aan de middelen en mogelijkheden van de drukkerij. Vandaag de dag is creatie volledig ‘vrij’. We mogen bedenken wat we willen en de grafische industrie zorgt er maar voor dat het gemaakt kan worden. Zo hoort het en zo kan het meestal ook.

(Alhoewel enkele ‘oude grafici’ of ‘stoffige’- ‘niet met de tijd mee-veranderde’ drukkerijen hier nog steeds moeite mee hebben of blijven volharden in hun ouderwetse zienswijze.)

Digitalisering schept nieuwe kansen voor de drukwerk-business …

Ik geloof in de enorme kracht van papier en offline communicatie. Juist naarmate de digitalisering toeneemt verzanden vooral de kleine ondernemers steeds meer in het ‘digitale moeras’ en weten ze zich geen uitweg meer. Hoe onderscheid jij je? Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap gehoord wordt tussen de power van de grote partijen?

Ga even terug naar het begin van dit blog en denk eraan met hoeveel offline communicatie wij dagelijks in aanraking komen. En digitale devices dan? Let maar eens op … die staan meestal uit of op het scherm is slechts 1 boodschap te zien. Bedenk dan eens dat je met offline communicatie continue in beeld bent … Verschillende vormen van offline communicatie zijn permanent in beeld. Die zet je niet even aan en uit.

De grafische industrie heeft vanwege deze steeds toenemende digitalisering flinke klappen gekregen. Slechts een klein deel van de grafische productiebedrijven zijn overgebleven en zijn niet bij de pakken neer gaan zitten. Zij geloven, net als ik, in de enorme kracht van offline communicatie.

Voor drukkerijen zijn dit de 2 beste kansen om te overleven …

1: Zorg ervoor dat je je heel breed opstelt. Als ‘totaal-ontzorger’. Dit betekent dat je je niet alleen heel breed moet outilleren in eigen bedrijf zodat je feitelijk het meeste in eigen huis aan kunt, maar ook dat je het durft om ‘los te denken’ van je eigen bedrijf of organisatie, dat je samenwerkingen durft aan te gaan met andere bedrijven die misschien bepaalde dingen wel beter kunnen dan jij. ‘Gunnen’ aan een ander … waardoor jij je klant beter helpt. Zorg dat je breed aanbied maar ook dat je zelf brede mogelijkheden hebt en vertel het ‘eerlijke verhaal’. De klant interesseert het vaak niets waar het gemaakt wordt en hoe zolang jij er maar voor zorgt dat het goed komt voor een goede prijs.

Het probleem hierbij is dat drukkerijen vaak vast zitten aan hoge huren, torenhoge investeringen in bepaalde machines en apparatuur, personeel e.d. Dan blijf je altijd op zoek naar hetgeen wat jouw organisatie de meeste toegevoegde waarde brengt (TW) … zoveel mogelijk jouw eigen machines en jouw eigen mensen aan de slag houden. Drukkerijen MOETEN dus zoveel als mogelijk zelf in eigen huis produceren.

Als jij een stofzuiger, lamp, wasmachine, auto of nieuwe salontafel koopt … dan interesseert het jou toch ook geen snars waar deze vandaan komt of hoe deze gemaakt is. Zolang je maar krijgt wat je wilt en de prijs gunstig is voor wat je het waard vindt. Zo lang je maar zo snel en simpel mogelijk ‘ontzorgt’ wordt.

Zie bijvoorbeeld Coolblue zoals de Drukwerk Specialist als Intermediair. Coolblue maakt niks zelf maar ze leveren wel de beste producten tegen de beste prijzen en met een uitstekende garantie, service en begeleiding.

2: Zorg ervoor dat je je ‘specialiseert’. Als eerder besproken zijn de mogelijkheden vandaag de dag zo oneindig en bieden de ontwikkelingen in techniek zoveel kansen voor onderscheidende offline communicatie. Probeer en durf het aan om niet alles aan te bieden en om niet alles te kunnen. Maar zorg ervoor dat je in 1 enkel segment heel erg goed wordt. Zorg ervoor dat klanten je ‘roemen’ en vooral ‘noemen’ … just om die skills. Dat ze je voor die werkzaamheden blind weten te vinden. Elke drukker kan etiketjes maken … maar niet zoals de etiketspecialist. Elke drukker kan een mailing doen … maar niet zoals de mailingspecialist. Elke drukker kan printen … maar niet zoals de printspecialist. Enzovoort …

Het probleem hierbij is dat het een kwestie wordt van ‘keuzes maken’ en ‘grof ingrijpen’ in machines, middelen en mogelijkheden … en in personeel. ‘Durven veranderen’ … Vaak is niets moeilijker dan dat. Het kan zijn dat je hiermee alsnog belandt in een enorme vechtmarkt.

‘Als je van alles net een beetje kunt … dan kun je van alles net niks!’

Dit is wat helaas nog steeds geldt voor veel drukkerijen. Wat is voor hun ‘uniek’ en ‘onderscheidend’? Wat doen zij ‘anders dan anderen’? Waarmee kunnen zij voor jou nu ‘echt van toegevoegde waarde zijn’? ‘Welk probleem lossen zij voor jou op’?

De immense voordelen van de Drukwerk Specialist als Intermediair …

Kijk eens naar onderstaande afbeelding. Ik heb geprobeerd om het heel erg simpel weer te geven. ‘Jip & Janneke’ dus …

Als je wederom terugdenkt aan alle vormen, middelen en mogelijkheden die er op drukwerk- en printgebied zijn dan begrijp je dat de drukwereld heel veel complexer is dan hieronder geschetst.

Terug naar de uitspraak ‘Wij werken al jaren met dezelfde drukkerij … en dat gaat prima‘. Nogmaals … ‘en gelukkig maar’, anders zou je het niet doen toch? Maar in de basis-communicatie en de basis-samenwerking zit weinig verschil. Je hebt meestal contact met 1 of enkele vertegenwoordigers van je vaste drukkerij. Dat is bij een Drukwerk Specialist als Intermediair helemaal niet anders.

De vertegenwoordiger van de vaste drukkerij is echter nooit Onafhankelijk en daarmee nooit Objectief. Zij/hij is immers altijd ‘gekleurd’ en deze zal altijd adviseren en handelen vanuit het eigen bedrijf. Om haar/zijn eigen bedrijf zoveel als mogelijk toegevoegde waarde te brengen. Zij/hij zal altijd in eerste instantie denken, adviseren en handelen vanuit de middelen, mogelijkheden en kennis die haar/zijn eigen bedrijf heeft. Maar brengen ze jou wel toegevoegde waarde?

Als je al jaren zaken doet met 1 vaste drukkerij dan ben ik ervan overtuigd dat je voor ca. 70% van je opdrachten onnodig teveel betaalt.

En bovendien dat de kwaliteit vaak beter had kunnen zijn of dat jouw opdrachten op een andere manier kwalitatief hoogwaardiger, efficiënter of beter uitgevoerd hadden kunnen worden.

Ik zal niet teveel op details ingaan en proberen om het Jip & Janneke te houden. Je kunt me immers altijd even bellen voor een nadere uitleg of een geheel vrijblijvend advies. Bel dan 06-53328087 en ik sta je direct persoonlijk te woord.

Maar onderstaand wat voorbeelden. Ik geef toe … erg zwart/wit gesteld. Dat doe ik om e.e.a. duidelijk te maken. De praktijk is altijd net een beetje anders.

Bijvoorbeeld 1): Je werkt al jaren samen met jouw vaste drukkerij wiens drukpersformaat 50 x 70 cm. is en je wilt een A4-brochure van 16 pagina’s laten drukken in een oplage van 2.000 stuks. Je betaalt gegarandeerd te veel. Zo’n opdracht hoort thuis op een 8 of 10-kleuren drukpers op het dubbele formaat 70 x 100 cm. waarop je deze in 1 doorgang wegdraait en niet 3x van drukplaten hoeft te wisselen. Jouw vaste 50×70-drukker weet al als deze bij jou aan tafel zit dat jij veel teveel gaat betalen voor deze opdracht en dat de prijs met bijna de helft naar beneden kan. Maar dat gaat zij/jou niet altijd vertellen. Het is immers haar/zijn prio om zoveel als mogelijk TW binnen te brengen en niet altijd in haar/zijn belang om jou van het beste advies te voorzien en daarmee de opdracht mis te lopen.

Bijvoorbeeld 2): Jouw ontwerpster/ontwerper laat jouw drukwerk altijd via een internetdrukkerij lopen. Vaak een prima oplossing als budgetten klein zijn en de opdracht zich leent voor kleur- of kwaliteit-inconsistentie of de toepassing van verschillende papiersoorten. Voor velen een schop tegen het zere been en een lang verhaal om goed uit te leggen, maar een internetdrukkerij kan over de hele linie genomen aan bovengenoemde kwaliteitseisen simpelweg niet voldoen en jouw vaste maatwerk-drukkerij weer wel.

Bijvoorbeeld 3): Je wilt Point Of Sale (POS)-materiaal laten maken of een mailing laten doen. Displays, showcards, doosjes, indoor- en outdoor signing (belettering / wandaankleding e.d.). Er zal haast geen vaste drukker of conventionele drukkerij zijn die in eigen huis aan al jouw wensen op dit gebied kan voldoen. Ze zeggen vaak van wel maar vervolgens kunnen ze zelf slechts een deel van het proces of besteden ze het hele proces uit. Ook dit heeft ermee te maken dat ze niet over de juiste productie- en afwerkapparatuur beschikken of op andere formaten werken en dat ze al helemaal niet over de juiste kennis en ervaring beschikken dan de hiervoor gespecialiseerde bedrijven.

Wil je altijd het beste product of dienst tegen de scherpste prijs? Leg jouw opdracht dan neer waar deze thuis hoort!

Laat je (desnoods bij wijze van proef voor enkele opdrachten) eens zorgeloos ontzorgen door een Drukwerk Specialist als IntermediairOnafhankelijk en daarmee Objectief. Dan kan jij je weer bezighouden met je eigen vak en waarvoor je werkzaam bent bij jouw werkgever.

Jouw Intermediair zorgt ervoor dat alles op drukwerk- en printgebied zorgeloos doorloopt. Jouw Intermediair heeft geen enkele beperking. Zij/hij zorgt ervoor dat je altijd de beste adviezen en de beste kwaliteit krijgt tegen de scherpste prijzen in de markt. Zij/hij legt het immers neer waar het thuis hoort maar verliest jouw gewaardeerde opdracht nooit uit het oog. Zij/hij volgt deze nauwlettend en neemt je veel traffic-zorgen en werkzaamheden uit handen.

Een Drukwerk Intermediair heeft veelal een schat aan kennis en ervaring met alle drukwerk- en printtechnieken. Met alle middelen en mogelijkheden en zij/hij kent vaak de hele Nederlandse- maar ook de Europese drukwerkmarkt.

Jouw Drukwerk Specialist als Intermediair weet ALLES en kan jou ALLES leveren …

Zij zijn in de basis communicatie niet anders dan de vertegenwoordiger of account manager van jouw vaste drukkerij. Deze laatste legt het op zijn eigen bedrijfskantoor neer en de Intermediair op het bedrijfskantoor van een andere productie-partij.

Wat is het verschil voor jou?

De Intermediair adviseert jou Onafhankelijk en Objectief en begeleidt jouw producten en diensten en legt deze neer waar deze thuis horen. Zo krijg je altijd de beste producten en diensten tegen de scherpste prijs.

Kom vrijblijvend eens in gesprek met me of neem de proef eens op de som. Dat kost je helemaal niets. Mijn bezoeken, adviezen en offertes zijn altijd vrijblijvend en geheel gratis. Of lees onze pagina ‘waarom’ op onze site nog eens rustig door.

Wij zijn er om jou zorgeloos te ontzorgen en om jou zoveel als mogelijk toegevoegde waarde te brengen.

Je kunt mij 24/7 bellen op 06-53328087 of mailen op ben@mijndrukker.nl.

Dank voor je aandacht en met vriendelijke groet,

Ben Knelange – mijndrukker.nl