Weet jij welke enorme impact drukwerk kan hebben?
Of moeten we ‘VET’ zeggen voor de jeugd van tegenwoordig? De jeugd is immers altijd de toekomst. De toekomst van ons allemaal. Maar wat weten zij eigenlijk van drukwerk? En wat weet jij eigenlijk van drukwerk? En is dat eigenlijk wel belangrijk om te weten? Welke enorme impact drukwerk en printproducten kunnen hebben?
Op het bereiken van jouw doelstellingen. Het promoten van jouw product of jouw dienst, het verkondigen van een pakkende boodschap voor jou … of voor jouw klant?
Onderscheiden met drukwerk in het digitale moeras …
Digitalisering is onomkeerbaar en heeft vele voordelen gebracht. Digitalisering van ons dagelijkse leven zal zich onophoudelijk voortzetten … en gelukkig maar. Het brengt ons bijvoorbeeld ‘gemak’ … het toverwoord van het afgelopen decennium. En ‘gemak’ is waar we ons prettig bij voelen. In onze westerse wereld zien we immers niemand de was meer doen op een wasbord langs de slootkant.
‘Gemak dient de mens’. Een oude uitspraak die nog altijd geldt. Maar digitalisering brengt ons ook nieuwe, andere en soms betere inzichten. In kijkgedrag bijvoorbeeld. Maar wat zegt dat nu werkelijk? Over de impact dat het heeft en hoe het ‘leeft’ in de hoofden van de mens? Onze potentiële klant …
Welke beleving brengt digitalisering mee? Krijgen we wel het juiste gevoel? Wordt ons verhaal wel voldoende tastbaar? Blijft onze boodschap hangen en blijven we op deze manier wel voldoende in het zicht? Of zijn onze geïnvesteerde euro’s met een druk op de knop ‘power off’ zodra het beeldscherm uit gaat of ons mobieltje in de binnenzak verdwijnt?
Je ziet dat het voor vele kleinere ondernemers nu al lastig is om zich te onderscheiden in het digitale moeras. Want hoe laat jij jouw boodschap erboven uitsteken? Hoe weet jij je te onderscheiden? Hoe maak jij jouw product of dienst kenbaar in de wirwar van digitale informatie en communicatie?
Digitale devices staan veelal uit … maar drukwerk is overal.
Kijk maar eens om je heen. Drukwerk is overal. En digitale devices staan meestal uit of ze staan aan met daarop gerichte documenten of informatie waarmee we aan het werk zijn. En als mensen actief zijn op hun laptop, tablet of telefoon dan hebben we de tijd van irritante pop-ups of andere advertentie-uitingen in ons scherm inmiddels achter ons gelaten. En gelukkig maar. Er is steeds meer weerstand ontstaan tegen irritante en schreeuwerige reclames tussendoor als we van plan zijn om iets anders te bekijken. We willen niet gevangen worden in opzichtige en ogenschijnlijk klantvriendelijke marketingtrucs …
Drukwerk valt op en creëert beleving …
Het is er … elk moment … al is het in een stapeltje op je bureau. Kijk maar eens om je heen, overal waar je bent en overal waar je gaat. Mits kwalitatief hoogwaardig geproduceerd, op de juiste manier gebracht, op de juiste manier afgewerkt en op een onderscheidende manier veredeld. Dan valt het op en zal het altijd je aandacht trekken. Het ziet er goed uit, het voelt goed en misschien ruikt het nog wel lekker ook.
De boekenverkoop is wederom gestegen en steeds meer jeugd geniet van de beleving en het vasthouden van papieren communicatie. Drukwerk is HOT! Drukwerk creëert beleving. En werkelijk alles is mogelijk om ervoor te zorgen dat jouw drukwerkproduct impact heeft en effectief is … voor jou of voor jouw klant.
Uit onderzoek is gebleken dat informatie, of jouw boodschap op papier, beter bij de lezer blijft hangen. Papieren communicatie heeft meer impact en wordt vaker geraadpleegd dan digitaal opgeslagen informatie. En is dat niet wat we graag willen? Dat we onze doelgroep echt bereiken?
Want is het belangrijk dat communicatie jouw meer oplevert dan dat het je kost?
Loop jij voorop en weet jij je te onderscheiden of hobbel je achter de kudde aan?
De vraag van jouw drukker moet nooit zijn ‘wat wil je dat ik voor je maak’ maar ‘wat wil je met jouw communicatie bereiken’.
Je wilt zo min mogelijk geld uitgeven en daarmee zo veel als mogelijk bereiken. Digitale communicatie wordt gezien als ‘goedkoop’ en ‘eenvoudig’ en drukwerk als ‘duur’ en ‘ingewikkeld’. Maar is dat wel zo? Wat kost jouw communicatie als je er te weinig tot niets mee bereikt? En wat als jij doet waar jij goed in bent en effectieve drukwerk-uitingen overlaat aan de mensen wiens vak dat is? Wat gebeurt er dan?
Heb je wel de juiste mensen om je heen? Die je eerlijk en oprecht adviseren over wat jou het meeste gaat brengen. Zijn ze wel van ’toegevoegde waarde’ en brengen ze je überhaupt wel enige waarde? Zijn ze werkelijk bezig met het resultaat van de oplossing voor jou en brengen ze je ‘meerwaarde’ of doen ze klakkeloos wat jij van ze vraagt?
Jouw drukker als ‘brenger van waarde’…
Zorg ervoor dat jij je goed laat adviseren, begeleiden en ondersteunen. Je kunt je euro’s tenslotte maar een keer uitgeven. Laat jouw drukker je ‘waarde’ brengen. Zorg voor een onafhankelijk en objectief advies, kijk naar de lange termijn, focus je nooit op ‘de oplossing’ maar altijd op ‘het resultaat van de oplossing’.
Wellicht moet jouw product, jouw dienst of jouw boodschap verpakt worden in een opvallende en onderscheidende direct mail actie met een hoge response tot gevolg. 15 tot 30% respons is niet onrealistisch. Tot 95% is zelfs gerealiseerd. Welke respons haal jij met digitaal … denk je?
Wellicht crossmediaal middels een meetbare campagne waarin je offline communicatie-uitingen combineert met digitale uitingen (best of both worlds)? Of wellicht heb je gewoon goede losse communicatie-uitingen nodig die het juiste verhaal vertellen.
Drukwerk is HOT! Maar brand je vingers niet aan digitale babbeltrucs of ondeskundig gewauwel. Daarbij gaat het vaak niet om jouw portemonnee.
Laat je vrijblijvend adviseren door een deskundige en betrouwbare partner.
Dank voor jouw aandacht en het lezen van mijn blog. Delen of jouw mening geven mag natuurlijk altijd en waardeer ik zeer.
Geweldig artikel.