Je zult maar denken: ‘drukwerk heeft z’n langste tijd gehad’. En dat je ál je aandacht moet besteden aan de digitale kanalen. Want die zouden goedkoop, impactvol en efficiënt zijn. Maar zeg nu zelf, welke boodschap heeft onlangs op jou de meeste impact gehad?

Een paar feiten:

  • De boekenverkoop groeit terwijl de omzet van e-books stagneert.
  • Nieuwe tijdschriften vinden nog steeds een markt. Denk aan Wendy en &C.
  • Spaaracties met fysieke zegeltjes/kaartjes sparen zijn onverminderd populair.
  • Crossmedia-campagnes, waarbij offline en online gecombineerd wordt, brengen ongekende mogelijkheden.
  • Grafische afwerking- en veredelingstechnieken blijven toenemen en bieden steeds meer mogelijkheden om in kleine oplagen en/of gepersonaliseerd kosteneffectief en kostenefficiënt te zijn.
  • Uit onderzoek blijkt dat ook jongeren (onze toekomst) het heel prettig vinden om fysiek iets in handen te hebben.

 

Natuurlijk is geen bedrijfstak zo hard door de digitalisering getroffen als de grafische industrie. Massacommunicatie raakt dan wel uit de gratie. Dat betekent nog niet dat de kracht van drukwerk minder groot is. Sterker, juist in deze tijd van digitale informatie overload en sociale platformen kan een fysieke, persoonlijke boodschap de aandacht trekken, verleiden en daarmee een belangrijk moment vormen van de customer journey.

Waarom lezen we onze post nu wel? Ga maar voor jezelf na. Iedereen ontvangt veel minder post. Wat is er dan leuker als je thuiskomt en er ligt een brief of een andere persoonlijke boodschap op jou te wachten? Sterker, lifetime events als een geboorte of een huwelijk grijpen we aan om ‘speciaal’ een kaart te sturen. En Nederlanders vragen weer om een blauwe envelop in de bus, omdat mails niet voldoende opvallen.

Maar ook in andere vormen is de impact van drukwerk groot. Mits de kwaliteit uiteraard goed is. Want aan kwaliteit schort het vaak, zeker met de opkomst van internetdrukkers. Veel mensen realiseren zich niet dat de kwaliteit van het drukwerk bewust of onbewust direct wordt geassocieerd met de kwaliteit van de afzender. Het is als de wijze lessen van ‘Heel Holland Bakt’, hoe je het drukwerk opdient bepaalt voor een groot deel de beleving.

De meeste inkopers van drukwerk lijken dit beginsel vergeten. Zij gaan helemaal op in de ‘prijzenoorlog’ in hun bedrijf en gaan over op ‘do it yourself’ om de kosten zoveel mogelijk te ‘drukken’ of gaan over op ‘opschaling’: zoveel mogelijk mensen bereiken tegen zo laag mogelijke kosten. Digital is dan ineens het ‘gouden kanaal’. Maar ook daarvoor geldt, hoe val je vandaag de dag nog op?

 

1)     Behandel en benader je klant met aandacht;

Vraag simpelweg waarmee je je klant blij maakt. Wat verwacht je klant en biedt keuzes. Daarmee laat je zien dat je je klant serieus neemt en in hem/haar wilt investeren. Niet iedereen maak je blij met een jaarkalender, een e-nieuwsbrief of een kerstpakket, maar er zomaar mee ophouden kan wel het omgekeerde effect geven. Vraag dit overigens wel op een persoonlijke manier en niet via een massa enquête. En denk nu niet: dit is teveel werk, te duur, te inefficiënt. Gaat het nu om wat iets kost of wat iets oplevert?

 

2)     Bepaal je communicatiemomenten en versterk de beleving;

Kies op welke momenten uit je customer journey je contact wilt hebben met je klant en versterk de beleving . Dit begint met het maken van de juiste keuzes voor tekst, beeld, ontwerp en vormgeving. Ga dus niet zelf lopen knutselen, investeer in kwaliteit en daarmee in het behalen van de juiste beleving. Combineer online en offline kanalen aan de hand van de voorkeuren van je klant. Kies je voor drukwerk? Maak dan de juiste keuze voor papier, afwerking en veredeling.  Niet eenmalig, maar steeds weer.

 

Wie denkt dat dit allemaal erg duur is, gaat volledig voorbij aan het feit dat tijd ook geld is. Want hoeveel tijd zijn we wel niet kwijt aan het up-to-date houden van alle verschillende kanalen, onze sociale platforms en het versturen van berichten. We communiceren ons suf, gaan helemaal op in de ‘do it yourself’ trend, maar zijn daardoor veelal ‘mainstream’ in plaats van onderscheidend. Wees daarom niet bang om het helemaal anders te gaan doen en vraag je af waarmee je nu echt de aandacht trekt. Maak doordachte keuzes, investeer in kwaliteit en in klantbeleving.

Wie denkt dat drukwerk z’n langste tijd heeft gehad, mist een grote kans vandaag de dag. Want als we iets leren van hedendaagse successen is dat drukwerk, net als Facebook en ‘Heel Holland Bakt’, een kans geeft om op een persoonlijke, impactvolle manier iets te delen met je klant.

 

Toelichting duoblog

Caroline de Vries (freelance communicatieadviseur voor advies en –ontwikkeling van impactvolle communicatie Nieuwe Style) en Ben Knelange (Drukwerk Specialist bij mijndrukker.nl) hebben samen het initiatief genomen om duoblogs te schrijven.

Deze blogs zijn bedoeld voor ondernemers, marketing & communicatiemedewerkers, ontwerpers & vormgevers, mensen uit het reclame- en promotievak en andere geïnteresseerden in communicatie.

Aanvullend aan elkaar brengen Caroline en Ben u naast praktische begeleiding, ondersteuning en ontwikkeling, vooral ook veel specialisme, kennis en ervaring.

 

Nieuwe Style.nl – Caroline de Vries – Freelance marketingcommunicatie adviseur – Advies en –ontwikkeling van impactvolle communicatie
www.nieuwestyle.nl – T: 06 – 24 88 15 13 – caroline@nieuwestyle.nl

mijndrukker.nl – Ben Knelange – Drukwerk Specialist – Omdat drukwerk moet werken … voor jou!
www.mijndrukker.nl – T: 06 – 53 32 80 87 – ben@mijndrukker.nl