Meer verbinding. Voor veel organisaties is dat één van de doelen voor 2019. Want welke organisatie wil nu niet meer in verbinding staan met klanten, medewerkers of andere stakeholders? Maar hoe realiseer je meer verbinding en hoe koppel je hier concrete acties aan?

Verbinding is een modewoord. Waar we voorheen praatten over meer bereik of betrokkenheid, hebben we het nu over verbinding. Maar meer verbinding zegt nog niet zoveel, het geeft slechts de intentie weer, meer ook niet. De kunst is om deze doelstelling concreet te maken. Alleen hoe maak je een gevoel als ‘meer verbondenheid’ meer concreet?

Stap 1: Kijk in de spiegel

Kijk eerst in de spiegel. Wat is de identiteit van je organisatie en wat wil je uitstralen? Als je meer verbinding nastreeft, is het bijvoorbeeld belangrijk dat je uitstraalt dat je graag met mensen in contact komt, dat je de juiste associaties of beleving zoals openheid en vertrouwen bij mensen oproept, en dat je duidelijk aangeeft hoe zij met je in contact kunnen komen.

Stap 2: Formuleer een concrete doelstelling.

Ga in gesprek over de achterliggende visie en missie. Waarom is er nu te weinig verbinding en wanneer is er sprake van meer verbinding?  Herkennen de betrokken doelgroepen zich hierin? Of schuilt in de wens voor meer verbinding eigenlijk andere doelen zoals meer of regelmatiger contact of uitwisseling van ideeën? En hoe en wanneer ga je (tussentijds) de resultaten meten?

Stap 3: Stel een strategie op.

Deze stap lijkt misschien vanzelfsprekend, maar is het niet. Veel organisaties gaan gelijk over tot het formuleren van acties, waardoor dit losse flodders kunnen zijn die elkaar niet versterken. Een strategie geeft antwoord op de vraag ‘hoe’ de organisatie meer verbinding gaat bereiken. Met welke marktbenadering, maar ook met welke interne processen en middelen.

Stap 4: Wissel ideeën uit.

Zeker met een doelstelling als ‘meer verbinding’ is het belangrijk om je strategie te checken en ideeën met je beoogde doelgroep uit te wisselen. Op deze manier check je bepaalde veronderstellingen en werk je gelijk al aan je doel: door mensen uit je doelgroep te laten participeren voelen zij zich betrokken. Laat wel zien dat je hun inbreng waardeert en wat je met hun inbreng doet.

Stap  5: Formuleer acties = communicatiemomenten.

Voor iedere organisatie zullen deze acties anders zijn. Van het creëren van online en/of fysieke ontmoetingsplekken voor interactie tot het delen van bijzondere verhalen of de cocreatie van een product of dienst. Benader al deze acties als communicatiemomenten. Hoe kun je deze momenten met communicatie ondersteunen en versterken? Welke toon, stijl en middelen sluiten hierbij aan?

Stap  6: Kies een passende uitstraling.

Kijk kritisch naar je huisstijl en je uitstraling. Passen die bij je gewenste doel voor meer verbinding? Dat begint bij een logo, maar ook het gebruik van kleuren, foto’s, papiersoort hebben bijvoorbeeld effect op hoe mensen jouw organisatie zien. Daarbij wil je dat je doelgroep je zo herkent en ervaart op ieder moment. Dit vraagt om een doorvertaling in alle communicatiemiddelen.

Stap 7: Wees consistent en investeer

Om je strategie te laten slagen is het essentieel om consistent te zijn, zodat je doelgroep telkens weer bevestiging krijgt van wat je wilt uitstralen. Alleen zo groeit (h)erkenning, vertrouwen en beleving . Dus bij alles wat je communiceert, hou je vast aan de gekozen strategie en huisstijlelementen, van kleurgebruik tot schrijfstijl en van papiersoort tot productiemethoden.

Tot slot, niets is zo weerbarstig als de praktijk, met name in stap 7 zijn de verleidingen voor organisaties groot om de strategie los te laten. Grijp daarom steeds weer terug naar stap 1: Kijk in de spiegel. Jij wilt meer verbinding, wat vraagt dat van jou en ben je bereid die investering te doen?

We helpen je graag om deze stappen te maken en daadwerkelijk meer verbinding in 2018 te realiseren.

 

Toelichting duoblog

Caroline de Vries (freelance communicatieadviseur voor advies en –ontwikkeling van impactvolle communicatie Nieuwe Style) en Ben Knelange (Drukwerk Specialist bij mijndrukker.nl) hebben samen het initiatief genomen om duoblogs te schrijven.

Deze blogs zijn bedoeld voor ondernemers, marketing & communicatiemedewerkers, ontwerpers & vormgevers, mensen uit het reclame- en promotievak en andere geïnteresseerden in communicatie.

Aanvullend aan elkaar brengen Caroline en Ben u naast praktische begeleiding, ondersteuning en ontwikkeling, vooral ook veel specialisme, kennis en ervaring.

Nieuwe Style.nl – Caroline de Vries – Freelance marketingcommunicatie adviseur – Advies en –ontwikkeling van impactvolle communicatie www.nieuwestyle.nl – T: 06 – 24 88 15 13 – caroline@nieuwestyle.nl

mijndrukker.nl – Ben Knelange – Drukwerk Specialist – Omdat drukwerk moet werken … voor jou! www.mijndrukker.nl – T: 06 – 53 32 80 87 – ben@mijndrukker.nl